Interim Management Solution - Rozwiązania zarządcze dla branży motoryzacyjnej

Podejmowanie decyzji. Skuteczniej samodzielnie czy grupowo?

Spotkałeś się kiedyś z sytuacją, w której podjąłeś decyzję, z której później Twój zespół nie był zadowolony? Albo straciliście z zespołem czas na dyskutowanie problemu, który okazało się, że mógłbyś rozwiązać sam, bez angażowania cennego czasu innych osób? Nie jesteś osamotniony. Skuteczny menadżer i lider...

Dealer Przyszłości

Nowo powstały oddział lub połączone organizacje wymagają profesjonalnego zarządzania od samego początku ich istnienia. Menedżerowie IMS zarządzają zmianą z wykorzystaniem autorskiej koncepcji Dealer Przyszłości.

STRATEGIA

LUDZIE

PROCESY

NARZĘDZIA

PROCESY

NARZĘDZIA

FINANSE

ZARZĄDZANIE OPERACYJNE

Podejmowanie decyzji. Skuteczniej samodzielnie czy grupowo?

Spotkałeś się kiedyś z sytuacją, w której podjąłeś decyzję, z której później Twój zespół nie był zadowolony? Albo straciliście z zespołem czas na dyskutowanie problemu, który okazało się, że mógłbyś rozwiązać sam, bez angażowania cennego czasu innych osób?

Nie jesteś osamotniony. Skuteczny menadżer i lider charakteryzuje się podejmowaniem dobrych decyzji. To nie tylko takie decyzje, które są dobre dla celów organizacji, ale również takie, z którymi utożsamia się Twój zespół.

Przed dylematem sposobu podejmowania decyzji staje wielu menadżerów. Pytanie brzmi, kiedy podjąć decyzję samodzielnie, kiedy skonsultować ją z innymi, a kiedy podjąć decyzje grupowo. Jeśli czas gra kluczową rolę z pewnością samodzielna decyzja będzie lepsza. Jeśli natomiast nie mamy wiedzy na jakiś temat, może lepiej pozyskać ją zanim zadecydujemy o dalszych losach problemu. Natomiast są też sytuacje, w których lepiej podejść do rozwiązania grupowo, ale może to skutkować zablokowaniem zasobów na czas podjęcia decyzji. W dużych zespołach osiągnięcie konsensusu może nie być łatwym zadaniem.

Przy podejmowaniu decyzji nie ma jednego podejścia, które sprawdziłoby się w każdej możliwej sytuacji. Przydatnym narzędziem jest model Vroom’a i Yetton’a. Kieruje on decydenta do najlepszego sposobu podjęcia decyzji w sytuacji, w której obecnie się znajduje. Model eliminuje podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję, która mimo, że czasem jest trafna, nie pozwala zachować konsekwencji działania. Proces umożliwia wybór najbardziej efektywnego dla organizacji sposobu podejmowania decyzji.

Kolejną zaletą stosowania modelu Vroom’a i Yetton’a jest wprowadzenie pewnej konsekwencji w przewodzeniu zespołom i stylowi podejmowania decyzji. Model ułatwia zdefiniowanie stylu przewodzenia, stylu lidera, który chcemy objąć.

Jak więc zdecydować, które podejście będzie najlepsze?

Które podejście będzie najlepsze?

Poniższa grafika przedstawia proces decyzyjny zaproponowany przez Vroom’a i Yetton’a. Obejmuje on 7 pytań o charakterze odpowiedzi TAK lub NIE, które mają na celu naprowadzenie na odpowiedni styl podejmowania decyzji. Przechodząc przez kolejne pytania dochodzimy finalnie do sposobu podejmowania decyzji odpowiedniego w danej sytuacji.

Model podejmowania decyzji Vroom’a i Yetton’a

vroom yetton 1024x683

W modelu zostało wyróżnionych 5 sposobów podejmowania decyzji:

Autokratyczny A1 – Lider wykorzystuje już posiadane informacji do samodzielnego podjęcia decyzji, bez jakiegokolwiek wkładu ze strony zespołu.
Autokratyczny A2 – Lider pozyskuje niezbędne informacje od zespołu w celu samodzielnego podjęcia decyzji.
Konsultacyjny C1 – Lider dzieli się problemem z zespołem podczas indywidualnych rozmów, ale potem podejmuje decyzję samodzielnie.
Konsultacyjny C2 – Lider dzieli się problemem z zespołem podczas wspólnego zebrania, ale potem podejmuje decyzję samodzielnie.
Grupowy G2 – Lider dzieli się problemem z zespołem podczas zebrania i decyzja jest podejmowana przez grupę. Rola menadżera ograniczona jest do wspierania zespołu w wypracowaniu dobro rozwiązania i podjęcia decyzji, z która wszyscy się zgadzają.

Skuteczność modelu podejmowania decyzji Vroom’a i Yetton’a

Skuteczność podążania za tym modelem została naukowo udowodniona. Zespoły menadżerów, którzy ściśle podążali za modelem były zdecydowanie bardziej produktywne i zadowolone niż te, którymi zarządzali liderzy niepodążający za modelem.

Oczywiście model, jak każdy model, nie jest pozbawiony wad, których należy mieć świadomość. Przede wszystkim autorzy nie wzięli pod uwagę takich okoliczności jak dynamika otoczenia organizacji i pracy, a także emocji wewnątrz zespołu. Istotnym ograniczeniem jest również brak względu na złożoność podejmowanej decyzji.

Stawiane w procesie decyzyjnym przez autorów pytania mogą wydawać się dosyć ogólne. Na przykład „jakość” czy „ważność” mogą mieć dla każdego inne znaczenie. Odpowiedź na niektóre pytania w jednoznaczny sposób TAK lub NIE może być trudna.

Blog dla dealerów samochodowych

Udostępnij post:

Facebook
LinkedIn

Obserwuj nas:

OFERTA

Poznaj obszary współpracy

ZARZĄDZANIE
ORGANIZACJĄ

ZARZĄDZANIE
ORGANIZACJĄ

PROGRAMY ROZWOJOWE
I WDROŻENIOWE

BUDOWA
GRUP DEALERSKICH

PROGRAMY
SUKCESYJNE

PLATFORMA
"ZNAJDŹ MENEDŻERA"

BUSINESS DRIVE
SOLUTION

Formularz zapytania